Om sanningen ska fram

Det finns så mycket att skriva om utifrån det som jag dagligen får uppleva utifrån min roll som förtroendevald. Det mesta kan jag skriva om. Och jag försöker vara öppen och rak med det. Det är en filosofi jag bestämt mig för att ha. Att vara tillgänglig och tydlig med mina tanka och göromål i min roll. De jag företräder ska veta vart de har mig. Enkelt. Det funkar oftast, men det finns baksidor med allt. En del människor hör hellre än lögn som gör mindre ont än en sanning som smärtar. Jag tror på sanningen. Den får mig att orka se min spegelbild om morgonen.

Samtidigt finns det saker som sker i min roll som inte passar sig för offentligheten. Jag erkänner det. Saker som måste vänta till rätt skede, eller som aldrig kommer att passa sig i offentlighetens ljus. I min roll ingår många olika självklara och lika många mer oväntade uppgifter att hantera. Det är väl en del av tjusningen, men samtidigt väldigt utmanande och ibland väldigt svårt. Det är inte bara att fatta beslut då och då. Det svåra är ofta det andra. Det mänskliga. Att möta och hantera människor och dessa unika situation i olika lägen. Till detta finns ingen ideologiskt kompass att luta sig mot. Här gäller bara stort hjärta, stora öron, förstånd att ta råd och förhoppningen om ett sunt förnuft där inne någon stans innanför skallbenet.

Ibland brukar jag tänka att jag på 2 års tid redan har samlat ihop tillräckligt med material för att kunna skriva en bok som nog skulle vilja läsas av varje vuxen eskilstunabo och varje tidningsjournalist. Den boken kommer nog aldrig att bli skriven dock. Inte för att jag inte kan, men för att jag inte vill. Den skulle inte tillföra mänskligheten något gott. Jag kommer att ta det mesta med mig i graven. Många skulle häpna av de historier och möten som jag hittills samlat på mig. För mig är det erfarenheter som jag tar med mig.

Jag brukar föra statistik på hur många nya människor jag träffar varje dag. Hur många jag pratar med och inför. Under de hittills två åren jag varit ordförande i kommunstyrelsen i Eskilstuna har jag pratat med ca 20 nya personer om dagen i olika sammanhang i snitt. Det ger 140 personer i veckan. 560 personer i månaden. Det blir nästan 13 500 personer och möten vid årets slut om tempot håller i sig, vilket är sannolikt. Under mandatperioden är det 27 000 möten. Några kommer att ha varit samma, men de flesta är nya. En hel del är från utanför Eskilstuna. Det låter otroligt, jag vet. Men det stämmer. Och jag har räknat försiktigt. Och när jag tänker efter så är det helt otroligt vilken fantastisk upplevelse det är att få vara i den här rollen. Alla de synpunkter, förslag, tankar, reflektioner och respons på de resonemang som vi fört tillsammas är helt ovärderliga. Jag är enormt tacksam för möjligheten att berika mig själv med alla dessa perspektiv. Det är ett stöd i det dagliga beslutsfattandet.

Hur många andra människor är det som i sin vardag och yrkesliv får möjligheten att möta och samla in så många olika perspektiv på alla tänkbara frågor? Få skulle jag tro. De flesta träffar ungefär samma människor varje dag. Vilket också är en tjusning. Det bästa är nog att få kunna göra båda. Och så har jag det. Det kommer jag ha stor nytta av också i livet efter politiken.

En annan sida, både bra och dålig, är det personliga i politiken. Det krävs av politiska företrädare idag att vara närvarande och bjuda på sig själv. Medborgare kan inte förväntas känna förtroende för någon de inte vet något om. Politiken är inte bara ideologi längre. Det är också vem som företräder ideologin och hur den omsätts i praktisk politik. Kanske är det här den största förändringen av villkoren har skett. Det är kanske det som gör att färre orkar länge i politiken. Att fokus på den egna personen är så starkt att du måste offra, eller tvingas offra, så mycket av dig själv att efter en tid tar kraften slut är relativt vedertaget. Det finns gränsdragningsproblem här. Tiden när människor var förtroendevalda på heltid i 20 år är förbi. Och det är bra. Men om det fortsätter som idag och blir ännu tuffare. Kommer någon med kraft, vilja och kunnande ens vilja försöka jobba för medborgarna i fyra år?

Utrymmet för snedsteg är minimalt. Acceptansen för misstag är obefintlig. Det är samtidigt bra. Medborgarna ska ha höga krav på sina folkvalda. Mycket höga. När mediernas ledarsidor skriver är det exempelvis ”Jansson” eller ”Löfven” som tycker. Inte Socialdemokraterna eller Majoriteten. Helt plötsligt existerar inte partierna. Någon stans vid någon tidpunkt förändrades detta. Och det är nog modernt och nödvändigt. Viktigast är att vara beredd och medveten om detta innan du ställer upp på ett uppdrag. Samtidigt går det inte att föreställa sig hur det är att stå i skottgluggen fören du varit där på riktigt. Du kan bara se om du orkar genom att själv uppleva skarpt läge. Hårt, men så är det. Det ställer helt andra krav idag på de människor som ska orka bära dessa förtroendeuppdrag. Jag tror att en debatt om villkoren för folkvalda av idag är nödvändig. Hur lyckas få yrkesverksamma, småbarnsföräldrar eller pensionärer att lockas till politiska uppdrag i en nära framtid om fördelar och nackdelar inte längre uppväger varandra över tid? Om det personliga priset för att vilja förändra samhället tillsamman med medborgarna blir för högt. Om nära och kära också får ta en större del av ansvaret. Om hot och trackaserrier blir en nödvändighet. Vilka företrädare kommer medborgarna då att få? Och vad gör det med demokratin på sikt?

Lite tankar såhär på kvällskvisten. Ursäkta de många orden.

Och nej. Tro inget. Jag har massor kvar att ge ännu! Massor! Men jag ser vad som sker med människor i politiken runt om i landet. Av alla partitillhörigheter.

Må väl, gå med i ett parti och engagera dig på dina villkor. Fler är starkare.

/J

3 reaktioner på ”Om sanningen ska fram

  1. Hej Jimmy,
    Man kan undra om det finns en optimal jämvikt?
    Det är ju omöjligt och dumt att försöka ha ett samtal med alla eskilstunabor.
    Carl Bildt har en märklig förmåga att ständigt vara uppkopplad.Han har kanske en stab av spökskrivare, men jag tror inte det.
    Saker brukar få en naturlig upplösning.
    Kropp och huvud säger ifrån när ”belastningen” blir för hög.
    Man måste lugna ner sig när det går för fort. Vila på stället!
    Man måste prioritera.
    Och man måste omge sig med kloka och pålitliga medarbetare.
    Du är en mycket ivrig och engagerad person. Sleven i grytan för jämnan.
    Kjell-Erik Israelsson förefaller vara en ”coolare” typ,
    Du hittar säkert jämvikten så småningom.
    Viktigt att kunna lita på sina medarbetare.
    Men vad göra om man är bäst, ja kanske avsevärt smartare än alla underlydande?

    Ordspråk: Vad hjälper det en man, om han vinner hela världen, men förlorar sin själ!
    Peace be upon you JJ, som man säger i den muslimska världen.

    Må friden omsluta Dig!!!
    Då blir Du bäst och aktad av alla (nästan).

    ///Mr Peacecreek Sr

    • Det är nog svårt att finna jämvikten. Ständig kamp. Att samarbeta, hjälpas åt och hitta inre balans är nog lättare och det viktigaste. Därför är det där fokus ska ligga.

      • Mycket handlar om gott (äkta) ledarskap. Stefan L har nog funnit sin jämvikt, men vi är ju trots allt bara människor. Se Dig som en ”huvudprojektledare”. Organisera! Delegera!
        PDCA – Plan Do Control Act – igen och igen
        Du har ju för tusan en stor organisation med många ideologiskt burna medarbetare. Skapa delar och bygg helheter. Från idéstudier till implementering. Klassik systemutvecklingsteori. Även Försvarsmaktens ”idiotsäkra” uppdragsmodell bör ingå. Man bör alltid tänka/strukturera enligt denna enkla modell som alla förstår och hänger med på. Är Du befälsutbildad i det militära?

        Är det inte enkel, så är det fel.
        Du har en del att tänka på inför koalitionsprojektet 2014!

        ///H-E

Kommentera

