Mediala tankar etc.

Två härliga dagar. Gårdagen ägnades till del åt bostadsbyggande. Mina tankar utifrån det kan du läsa nedan på min blogg. Men jag fick också vara med och tala med Kunskapscompaniets utexaminerade energieffektiviserare. Ett framtidsyrke med råge. Andra året i rad som jag får önska dessa studenter lycka till.

På kvällen fick jag träffa Lärarförbundet på Fristadstorget som i avtalsrörelsen kämpar för 10 000 mer i månaden. De överräckte symboliskt 10 000 i låtsaspengar. Bra att de står på sig tycker jag. Mitt inspel var att kommuner och stat måste hjälpas åt för att höja statusen på läraryrket. Halva vägen, 5000 kronor, skulle klaras av om regeringen skippat krogmomssänkningen och den del av jobbskatteavdragen som gynnar dem med allra högst inkomster. Det handlar om att välja väg.

20120315-091708.jpg

Kvällen ägnades åt möte med Södermalms Socialdemokratiska förening. Jag blev grillad och fick prata om aktuella politiska frågor. Bra diskussioner! Alltid lika kul.

Idag har jag redan hunnit med en intervju med en skolelev och på lunchen ska jag träffa studentkåren får att prata om hur Eskilstuna/ Västerås kan bli en bättre studentstad.

För övrigt undrar jag vem som läser alla dessa facktidningar som olika lobbyorganisationer och branschorganisationer skickar ut? Det måste vara många som rättfärdigar sin existens genom att göra en tidning med jämna mellanrum. Jag läser dem i vilket fall sällan eller aldrig från pärm till pärm. Enskilda reportage kan vara intressant. Men jag utgår från att de har en agenda och ett egenintresse så det gäller att vara vaksam. Organisationers intressen kan lätt kollidera med medborgarnas allmänintresse. Då gäller det att som folkvald veta vem du företräder.

En annan medial reflektion: Är det inte groteskt med annonser i de lokala blaskorna? Har det blivit mer? Det känns som nyheterna försvinner och jag sitter och blädrar i ICA-Kuriren eller ett annonsblad från Coop. Tråkigt. Men det är kanske en del i den tynande tillvaron papperstidningarna lever? När går gränsen för existensberättigandet? När mer tidningsplats går till annonser än nyheter? Är det fortfarande en tidning, eller är det då ett reklamblad? Borde det då utgå presstöd? Finns det en sådan diskussuin i mediavärlden? Jag har aldrig tänkt på det förr, men det slog mig nu på morgonen när jag satt och bläddrade. Förstår att det handlar om överlevnad. Men vart slutar det?

Ha en fin dag!

En reaktion på ”Mediala tankar etc.

Kommentera

